web analytics

Zelfvertrouwen Krijgen Met Deze 6 Tips

gelukkige vrouwFijn dat je dit artikel leest! In dit artikel laat ik je graag precies zien wat zelfvertrouwen inhoudt en wat je er precies mee kunt bereiken. Om op een juiste manier met zelfvertrouwen om te gaan is het namelijk verstandig eerst te weten wat zelfvertrouwen precies is voor je er succesvol mee aan de slag kunt.

In dit artikel bespreek ik de volgende onderwerpen:

  • Je uiterlijk
  • Sporten voor zelfvertrouwen
  • Je aan de binnenkant sterker voelen
  • Complimenteren voor meer succes
  • Dankbaar zijn voor wie je bent
  • Laat jezelf horen

Tip #1: Je uiterlijk

Veel mensen verwachten dat hun uiterlijk één van de belangrijkste onderdelen is als het gaat om zelfvertrouwen. Aan de ene kant is dit een feit en aan de andere kant is het absoluut niet waar.

Zelfvertrouwen gaat namelijk niet om hoe je eruit ziet, daar kun je niets aan veranderen. Bij zelfvertrouwen gaat het erom dat je jezelf op een juiste manier gedraagt om het vertrouwen in jezelf uit te stralen.

Je kunt op deze manier gemakkelijker in contact komen met iemand anders en hebt minder moeilijkheden op sociaal gebied. Je uiterlijk kan dan ook het best vervangen worden door ‘je houding’. De juiste houding is namelijk van optimaal belang om het vertrouwen in jezelf uit te stralen en de manier waarop je laat zien wat je daadwerkelijk waard bent.

Je kunt je houding op een gemakkelijke manier veranderen. Graag zet ik een aantal tips op een rij:

  • Houd je rug recht
  • Kijk recht voor je uit
  • Houd je handen naast je lichaam
  • Ga op een relaxte manier zitten
  • Spreek met je handen.

De bovenstaande tips vormen de absolute basis als het gaat om het aanpassen van je houding. Probeer deze tips toe te passen en op deze manier meer te halen uit de juiste houding.

Tip #2: Sporten voor zelfvertrouwen

Vaak wordt mij gevraagd hoe je op een snelle en gemakkelijke manier aan meer zelfvertrouwen te komen. Om op zeer korte termijn aan zelfvertrouwen te komen is het verstandig te beginnen met sport.

Sport geeft je snel grote resultaten waardoor je direct went aan een gevoel van zelfvertrouwen en je eigenwaarde op een gemakkelijke manier kunt terugwinnen.

Zelfvertrouwen werkt uiterst bevorderend en is een manier waarop je jezelf op meerdere fronten op de juiste manier kunt bewijzen.

Maakt sporten je moe? Probeer op dat moment niet te snel op te geven. Sporten is namelijk juist een manier waarop je bepaalde hormonen aanmaakt die je een heerlijk gevoel kunnen geven.

Het lichaam beloont je eigenlijk automatisch voor de inspanning die je zojuist hebt geleverd en laat je heerlijk in je vel zitten.

Tip: Loop een half uurtje hard voordat je gaat werken of aan de studie begint. Je start op deze manier veel frisser, scherper en lijkt alles aan te kunnen. Je wordt hierdoor al snel aardiger en aantrekkelijker gevonden. Het wordt vanaf dit moment dan ook veel gemakkelijker om met je collega’s of studiegenoten in contact te komen!

Tip #3: Je aan de binnenkant sterker voelen

Het zal niet gemakkelijk zin om je aan de binnenkant sterker te gaan voelen. Op de lange termijn is het echter toch noodzakelijk dat je deze tips niet meer nodig gaat hebben om echt lekker in je vel te zitten.

Door je aan de binnenkant sterker te voelen wordt het gemakkelijker om langdurig lekker in je vel te zitten en met gemak de wereld aan te kunnen.

Laat je dan ook niet prikkelen door complimentjes of gemoedstoestanden. Het is noodzakelijk om langdurig lekker in je vel te zitten en je op elk moment op je gemak te gaan voelen.

Tip #4: Complimenteren voor meer succes

Het geven van complimentjes is een uitstekende manier om zelf lekkerder in je vel te gaan zitten. Met het geven van complimentjes wordt het gemakkelijker om juist je eigen waarde terug te krijgen. Met het geven van complimentjes laat je zien over veel eigenwaarde te beschikken. Je laat zien dat je iemand op een voetstuk durft te zetten en niet bang bent om hierdoor zelf als iets minder over te komen.

Probeer de complimentjes zoveel mogelijk te doseren en onder geen beding een complimentje terug te verwachten. Er zijn veel mensen die nauwelijks of nooit complimenteren en dit absoluut niet gewend zijn. Wanneer jij hen een complimentje geeft denken ze er niet eens over om jou ook een complimentje te geven.

Laat je gevoelens dus niet bepalen door het ontvangen van complimentjes van iemand anders. Op deze manier is het heel moeilijk om gelukkig te worden en zul je op veel verschillende momenten teleurgesteld worden.

Tip #5: Dankbaar zijn voor wie je bent

Je persoonlijkheid is niet zomaar te veranderen. Probeer dan ook dankbaar te zijn met wie je bent. Accepteer je jezelf? Dan wordt het een stuk gemakkelijker om ook door je omgeving te worden geaccepteerd en zul je veel minder snel teleurgesteld worden.

Het zelfvertrouwen komt op deze manier uit de binnenkant en kan nog moeilijk door je omgeving worden aangetast. Juist door van binnen sterker te worden en dankbaar te zijn wie je bent wordt het gemakkelijker om gelukkig te zijn.

Tip #6: Laat jezelf horen

Hoe kun je jezelf laten horen? Op ieder dag, op elk moment! Wanneer je verhalen verteld, vragen stelt en je bekendheid duidelijk maakt wordt het voor iemand anders gemakkelijker om je te respecteren.

Het maakt in veel gevallen niet eens uit of je negatief of positief overkomt, in de toekomst leer je vanzelf welk gedrag bij je past. Om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen adviseer ik echter om minstens 4 keer zoveel verhalen en 4 keer zoveel vragen te stellen.

Je dwingt je op deze manier om echt iets van jezelf te laten horen. Hierop zal respons komen en merk je dat je echt iets toevoegt.

In dit artikel heb ik een aantal tips gegeven die je in de toekomst enorm kunnen helpen bij het ontwikkelen en behouden van zelfvertrouwen. Onthoud de tips stuk voor stuk om ze in de praktijk toe te passen en je te laten helpen wanneer het even niet zo lekker gaat.

7 Reacties op "Zelfvertrouwen Krijgen Met Deze 6 Tips"

  1. johan

    says:

    Ik vraag me af of dit echt werkt. Sommige mensen beweren van wel maar andere zeggen dat het voelt alsof je tegen jezelf liegt... Wat als je het nou totaal niet eens bent met de zinnen hierboven?

  2. Joshua

    says:

    Johan,

    Het werkt wel. Maar de enige manier om dat te ervaren is om het toe te passen.

    Klinkt stom maar je moet dan soms een beetje stomme dingen doen: ga bv. voor de spiegel staan en maak een gebalde vuist die je in je andere hand klapt heen en weer. Beetje I'm ready for it. Kijk jezelf in de ogen aan en herhaal dan bv de zin: "Ik ben het waard om gelukkig en succesvol te zijn"

    T'is wel waar dat ik op zo'n moment niet wil dat iemand anders me ziet. Maar het helpt wel echt.

    Zelfvertrouwen is denk ik een staat waar je in kan zitten. Je kan er ook weer uitvallen. Zolang je maar weer het zelfvertrouwen staat weer opzoekt kom je denk ik al heel ver.

  3. jurgen

    says:

    ja dat werkt wel geloof in je zelf

  4. Mario

    says:

    Als je dat effectief kan toepassen , werkt dit. Maar het is niet altijd eenvoudig om dit te doen...

  5. Sammy says:

    haha grappig Joshua zoiets deed ik altijd in mijn oude huis, mijn huisgenoten hebben mij altijd voor gek verklaard maar het werkte wel voor mijn zelfvertrouwen ;P

  6. Jonathan Johnson says:

    Ik denk ook wel dat het werkt maar je moet bijvoorbeeld niet iemand die depressief is deze zinnetjes laten oproepen want dat voelt alsof hij/zij tegen zichzelf liegt.

    Over lange termijn gaan deze zinnen wel werken denk ik (vooral als je ze zegt met emotie erbij). Subliminale boodschappen kunnen positief werken op je eigenwaarde op de korte termijn, dat lijkt uit meerdere onderzoeken in de psychologie.

    Ik ken mensen die affirmaties aan hun muur hebben gehangen. Je kunt ze ook op de achtergrond zetten van je bureaublad van je pc, dan zie je ze elke dag... ook vaak zonder je er bewust van bent.

  7. Mark says:

    Grappig dat hij zegt dat het de enige manier is om zelfvertrouwen te kweken. Er zijn vele manieren om dat te doen, waarbij ik toch mediteren met stip op nummer 1 zet.

    Zoals Oscar zei, als je dit zegt met emotie, en je fysiologie aanpast (hoe je erbij staat) dan werkt het beter door.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *