web analytics

Assertiviteit, Tips Om Het Te Krijgen En Te Houden

Een zelfverzekerde man

Er zijn een aantal eigenschappen die we meestal omschrijven als assertiviteit. In de meeste gevallen is het verstandig om te achterhalen welke eigenschappen iets zwakker zijn en ook vooral welke iets sterker zijn. Je kunt jezelf hierdoor gemakkelijker ontdekken en bepaalt binnen een mum van tijd op welke punten je jezelf het gemakkelijkst kunt gaan verbeteren.

Vind je het moeilijk om een grens te stellen, om kritiek te geven of te ontvangen en vind je het moeilijk om negatief op iets te reageren? Dan is er mogelijk iets mis met je assertiviteit.

In dit geval is het belangrijk om te weten wat je moet doen om de assertiviteit te gaan verbeteren. Graag laat ik je de drie verschillende vormen van assertiviteit zien. Het wordt op deze manier direct duidelijk welke kant je het best op kunt.

Verschillende vormen van assertiviteit

Assertiviteit is er in verschillende vormen. Het is bij assertiviteit belangrijk om te weten hoe je assertief kunt zijn en toch op de juiste manier naar de buitenwereld gaat communiceren.

Om assertief te zijn kun je verschillende stijlen hanteren. Bij de eerste stijl kies je ervoor om je beter voor te doen dan je omgeving. Je dicht jezelf op dit moment meer waarde toe dan de omgeving waar je in te vinden bent.

De tweede vorm is een andere vorm van assertief zijn. Je hecht je op dit moment dezelfde waarde toe als jouw omgeving.

De laatste vorm van assertief gedrag is een manier van assertief zijn waarbij je jouw omgeving waardevoller vindt dan je eigen belangen.

Iedereen is in één van de bovenstaande groepen in te delen. Mogelijk is het niet altijd even gemakkelijk om te bepalen waar je bij hoort. Om dit goed in te schatten help ik je graag op weg!

Hoe assertief ben ik?

Om je assertiviteit te meten is het belangrijk een aantal voorbeelden te bedenken waarbij je jouw eigen waarde hoger liet wegen dan die van jouw omgeving. Vind daarbij ook een voorbeeld waarbij dit ongeveer gelijk was en een voorbeeld waarbij je de belangen van jouw omgeving hoger liet wegen.

Je kunt er een voorbeeld bij halen uit de werkomgeving, van school, de hobby die je beoefend of waar je ook maar met mensen te maken hebt.

De meest gewenste vorm van assertiviteit

Ben je nog niet assertief genoeg en weeg je jouw eigen belangen minder zwaar af dan die van jouw omgeving? Dan is het belangrijk dit precies in balans te brengen. Probeer jouw omgeving dan ook dezelfde waarde te geven als die je jezelf toedicht. Je stelt hierdoor iedereen gelijk aan elkaar en maakt het niet moeilijker dan het is.

In veel verschillende situaties kun je hierdoor assertief gedrag vertonen en echt laten zien we je bent. Men zal hierdoor niet langer over je heen lopen en weet dat je net zoveel respect voor jezelf hebt als voor je omgeving.

Assertiviteit is een manier om meer van jezelf te laten zien en uiteindelijk lekkerder in je vel te zitten. In het begin zal het wennen zijn om meer van je af te bijten en vaker van jezelf te laten horen. Graag geef ik een aantal tips waardoor je assertiviteit in het begin wat meer kunt forceren om er later je voordeel uit te halen.

Hoe kan ik assertief zijn?

In het begin kun je assertief zijn door te laten zien dat je het beste met de omgeving voor hebt. Geef veel complimenten, probeer geïnteresseerd te zijn en te helpen waar mogelijk. Merk je dat je beter contact kunt krijgen met de groep? Dan is het tijd om een stapje verder te gaan en kun je meer van jezelf gaan laten zien.

Je kunt vanaf dit moment vertellen over je eigen, iets vragen van iemand anders of je eigen belangen verdedigen. Vanaf dit moment is er een ingang met de groep waar je contact mee probeert te zoeken en kun je gemakkelijk extra respect opbouwen.

Het valt meestal niet mee om dit proces vlekkeloos te doorlopen. Probeer zoveel mogelijk te oefenen om het beste resultaat te bereiken! Het maakt echt niet uit als er een keer iets niet gaat zoals je het vooraf bedacht hebt. Continu blijft het van belang om de juiste lessen te trekken en zoveel mogelijk te doen om je assertiviteit wanneer dat noodzakelijk is te tonen.

Merk je dat jouw assertiviteit gewaardeerd wordt? Laat het dan niet uit de hand lopen. Het blijft belangrijk om niet continu van je af te bijten, maar ook als persoon gewaardeerd te gaan worden. Oprechte interesse, het geven van complimenten of persoonlijke aandacht kan hier een grote bijdrage aan leveren. Je merkt hierdoor dat je sociale zelfvertrouwen steeds groter wordt en je gemakkelijker in staat bent om contact te leggen.

In de toekomst assertief blijven

Merk je dat er sprake is van een tegenslag? Dan is het belangrijk om je niet uit het veld te laten slaan. Om in de toekomst assertief te blijven is het van belang moedig te blijven en je niet door de omgeving te laten ondersneeuwen. Wanneer je hoger in de pikorde komt zul je te maken krijgen met fellere tegenwind wanneer er iets niet zo loopt zoals je het verwacht had. Wanneer je sociaal gezien iets lager op de ladder staat zul je hier weinig last van gehad hebben. Het is nu echter van belang te beseffen dat het ook iets minder zou kunnen gaan. Laat je niet uit het veld slaan! Ga door met wat je aan het doen bent en probeer ook in de toekomst assertief te blijven.

Wat moet ik met deze tips?

Je merkt dat deze tips een grote betekenis gaan vertegenwoordigen in het uitvergroten van jouw assertiviteit. Toch ben je uiteindelijk zelf degene die een verandering moet gaan doormaken om op de juiste koers te blijven.

Probeer de tips uit dit artikel later nog eens door te lezen. Alleen op deze manier ervaar je of je op de goede koers vaart en alles nog volgens plan verloopt.

De beste tips en adviezen om snel assertief te worden

Voor de beste tips over het verkrijgen van zelfvertrouwen en het doorbreken van verlegenheid kun je terecht op mijn website sociaalzelfvertrouwen.nl.

Verban je verlegenheid en voel nooit meer dat oncomfortabele gevoel van onzekerheid.

Klik op de link hieronder:

Sociaal Zelfvertrouwen Volledig Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *