web analytics

Faalangst? Ontdek 4 Manieren Om Er Mee Af Te Rekenen

FaalangstFaalangst is een emotie die gevoeld wordt wanneer je je eigen of andermans verwachtingen niet denkt waar te maken.

Het is één van de sterkste en vervelendste emoties die een mens kan voelen.

Eén van de redenen daarvoor is dat afwijzing van andere mensen kan leiden tot de zogenoemde ‘sociale dood’.

Dit betekent dat je sociaal geïsoleerd raakt en dat betekent evolutionair gezien dat je het niet overleeft.

Voor veel dieren staat isolatie ook gelijk aan de dood, omdat het dier dan door niemand meer beschermd kan worden.

Ontdek in dit artikel de verschillende vormen en oorzaken van faalangst en vier manieren om er voorgoed mee af te rekenen.

***************************

Zonder Sociaal Zelfvertrouwen Ben Je Niks!

Je kan alle versiertactieken overslaan en goed worden in versieren door te werken aan je sociale zelfvertrouwen.

Andersom werkt het precies hetzelfde. Als jij diep van niet jezelf erop vertrouwt dat jij een vrouw waard bent, dan zal je haar nooit krijgen.

Ze zal aanvoelen dat jij je voelt alsof je niet op dezelfde hoogte als haar zit. Ze zal je afwijzen.

Als je goed oplet dan zit achter elke versiertechniek sociaal zelfvertrouwen verscholen.

Daarnaast kan je sociaal zelfvertrouwen op elk vlak in je leven gebruiken.

Het is nuttig voor je werkrelaties, je vriendschappelijke relaties, je familierelaties en natuurlijk je liefdesrelaties.

Dus klik op deze link, werk aan je zelfvertrouwen en ontdek het verschil dat sociaal zelfvertrouwen maakt met vrouwen.

***************************

Vormen van faalangst

Er zijn in principe drie vormen van faalangst:

  • Motorische faalangst (bijvoorbeeld falen met een sportwedstrijd)
  • Cognitieve prestaties (bijvoorbeeld examens)
  • Sociale activiteiten (bijvoorbeeld een vrouw aanspreken)

Oorzaken van faalangst

De oorzaken van faalangst zijn vaak het hebben van te hoge verwachtingen van jezelf, of proberen te voldoen aan de hoge verwachtingen van andere mensen.

Een andere oorzaak is het proberen afwijzing en mislukking  compleet te vermijden, wat in het leven sowieso volledig onmogelijk is. Het is zelfs zo (in mijn ervaring) dat de mensen die het meest hebben gefaald ook het meeste succes hebben.

Het is onmogelijk om altijd succes te hebben en nooit te falen. Als de lijn omhoog gaat, moet de andere meegaan.

Andere oorzaken zijn het gebrek aan zelfvertrouwen en angst dat iets wat in het verleden is gebeurd weer gebeurt.

Ik ga je nu vier manieren geven om af te rekenen met faalangst.

Vind je het moeilijk om vrouwen te benaderen?

Werken aan je sociale zelfvertrouwen zou dan een goede eerste stap kunnen zijn.

Als je je sociale zelfvertrouwen op orde hebt dan zal de angst om gesprekken te beginnen sterk verminderen.

Klik op de link hieronder om er meer over te ontdekken:

Sociaal Zelfvertrouwen Risicovrij Uitproberen

Manieren #1: Jezelf vergeven

Mensen gebruiken de term ‘vergeven’ als ze iemand hebben laten weten dat ze niet meer boos zijn dat iemand iets vervelends gedaan heeft.

Wat opvallend is, is dat mensen dat niet op zichzelf toepassen…

Als jij een keer een vrouw hebt aangesproken en je zei iets heel raars… vergeef jezelf dan voor die fout!

Sterker nog, zeg eens luid: “Ik vergeef me voor alle fouten die ik gemaakt heb!”

Ik kan je verzekeren dat dit een goed gevoel geeft. Nu kun je die fouten ook beter loslaten en trots zijn op waar je nu bent gekomen (want van fouten leer je altijd).

Je zou je eigenlijk meer moeten schamen als je weinig fouten hebt gemaakt, want dat betekent dat je weinig geleerd hebt.

Manier #2: Koppel falen aan positiviteit

Je kent vast het principe van klassiek conditioneren. Wanneer je een situatie hebt meegemaakt en je hebt daar negatieve gevoelens bij ervaren, dan kan deze situatie zelf al die vervelende emoties opwekken.

De situatie en de emotie is dus met elkaar geassocieerd, ook wel gekoppeld of geankerd genoemd.

De oplossing is om deze associatie los te koppelen. Als je nu in dezelfde situatie terecht komt, is het handig om dit koppelen met een nieuwe positieve emotie of beloning.

Een voorbeeld is het jezelf trakteren op lekker eten. Hierdoor kun je dit proces omdraaien.

Het bewust worden van faalangstconditionering kan ook al wonderen doen trouwens.

Manier #3: Praat positief tegen jezelf

Ik zie maar al te vaak dat mensen negatief praten tegen zichzelf, met het gevolg dat ze enkel nog gefocust zijn op negativiteit.

Waar je je op focust zal zich ook meer tentoon gaan spreiden. Probeer maar eens depressief te zijn terwijl je de hele dag aan leuke dingen denkt… dat kan natuurlijk niet!

In principe is het stemmetje in jouw hoofd (wat je bijvoorbeeld vertelt dat je iets niet kan) jouw coach. Als jij je eigen coach bent, is het wel zo handig om jezelf opbouwende kritiek te geven en niet jezelf continu af te zeiken.

Dus probeer jezelf te coachen zoals een professional een team zou coachen. Dat betekent dat je jezelf aanmoedigt en jezelf ook zeker complimenten geeft met prestaties die je behaald hebt.

Manier #4: Neem alles met een korreltje zout

Bij faalangst wordt meestal iets HEEL belangrijk gemaakt, zoals een presentatie, sollicitatie, etc. Bedenk je te allen tijde dat het niet het einde van je leven is wanneer daar iets fout gaat.

Het beste is om er minder druk op te leggen en het allemaal wat minder serieus te nemen.

Je kunt sowieso alles in het leven wat luchtiger nemen en het jezelf ook niet kwalijk nemen dat er soms wat fout gaat.

Dit zal stress verminderend werken en ook ten goede komen van je gezondheid.

Krijg het zelfvertrouwen dat je altijd al had willen hebben binnen 30 dagen

Simon Zomerdijk heeft een methode ontwikkeld om snel meer zelfvertrouwen te ontwikkelen. Je leert een hele reeks technieken om je zelfvertrouwen te ‘boosten’!

Er is geen enkele goede versierder die geen zelfvertrouwen heeft.

Zelfvertrouwen zit namelijk achter elke goed uitgevoerde versierpoging.

Als je zelfvertrouwen op orde is, dan zal je automatisch de juiste lichaamstaal uitstralen en de juiste woorden zeggen.

Bekijk Simon’s unieke aanpak en ontdek direct of het voor jou werkt:

Sociaal Zelfvertrouwen Risicovrij Uitproberen

3 Reacties op "Faalangst? Ontdek 4 Manieren Om Er Mee Af Te Rekenen"

  1. tom

    zegt:

    Hee. Ik ben tom en ben 18jaar, ik was afgelope zaterdag in de discotheek. Ik zag een leuk meidje steeds naar me kijken en ik zag dat ze meer wilden dan ik alleen maar terug keek. Ik was sterk van plan om er op af telopen en mezelf voor testellen, maar toen dacht ik “wat moet ik in godsnaam zeggen als openings zin?” en op dat moment werd ik onzeker ovrr de situatie of ik het wel moest doen. En verloor op dat moment mijn ballen eigelijk.

    Hoe kom ik hier overheen en hoe kan ik het leren?

    • Jonathan Johnson

      zegt:

      In dat soort situaties weet je eigenlijk al dat de vrouw jou gaat helpen met het gesprek dus moeilijk zal het niet worden.

      Zelf gebruik in dat geval de openingszin: “Zullen we maar stoppen met flirten van een afstand en beginnen met praten?” 😛

      Als je moeite hebt met aanspreken in de discotheek zal ik de energie wat oppompen dus ga flink dansen, beetje schreeuwen, je vrienden high-fives geven etc.

      Hierdoor zit je minder in je eigen hoofd en de adrenaline gaat er voor zorgen dat je sneller een vrouw aanspreekt.

      • Tim

        zegt:

        Zoals Oscar al aanhaalt, als een meisje steeds naar je kijkt moet je zeker niet denken over wat je gaat zeggen. Als je echt niets weet begin je bij hallo of hey. Maar twijfel vooral niet aan jezelf 😉

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *